Näytetään tekstit, joissa on tunniste kompostit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kompostit. Näytä kaikki tekstit

MÖKKI JA PALSTA HUHTIKUUSSA 2026.

21 huhtikuuta 2026


Ihana kevät! Vaikka lämpötila taitaakin huomenna kääntyä väärään suuntaan ja ilmeisesti vähän pidemmäksikin aikaa. Puutarha on ihanasti herännyt kevätkurjemiekat ja lumikelot ovat jo kukkineet, parhaillaan parhaimmillaan on kevättähdet ja osa krookuksista. Osa jälkimmäisistä alkaa jo olla ohi. Jouluruusuja on kukassa useampia ja pari vielä nupulla. Sanoinko jo, että ihanaa?


Viime viikonloppuna siivosin mökin, kannoin suurimman osan tavaroista ulos, imuroin, pesin lattiat, pyyhin pintoja ja kamat sisään. Sitten olikin niin poikki, että jaksoi vain syödä ja lähteä kotiin. Huussi on vielä putsausta vailla, mutta se saa odottaa siihen, että vedet kytketään päälle. Se tapahtunee viimeistään vappuna.



Viime viikonloppuna poikaystävä tyhjensi kaikki kolme kompostia minun siivotessa mökkiä. Nyt on Kunnon Kamaa ämpäreissä. Ensimmäiset ämpärit jo tyhjentyi ruukkuihin, joihin shoppailin palstaltani kasveja. Kaivoin ylös neljä pajua, joista kääpiöpunapaju vaikutti kuolleelta. Istutin sen kuitenkin ruukkuun, koska vielä on varhaista, se voi vielä lähteä kasvuun, vaikka osa oksista onkin kuivia. Lisäksi ruukkuun päätyi hävikkihavut eli pieni marjakuusi ja rungollinen pallotuija. Olipa taas vaikea valita ruukkuja! Aina sama juttu, ei ole sopivaa ruukkua tai sen sopivan haluaa säästää jollekin "paremmalle". :D


Laitoin ruukkuun myös muovipurkissa viime vuoden majailleen hopeatäpläpeipin. Minua on varoitettu sen kovasta leviämisestä ja olen suunnitellut pitäväni sen ruukkukasvina kesäisin ja istuttavani sen maahan sitten talveksi.


Töissä olen nyt toista viikkoa kasvihuoneessa hommissa ja voi, kuinka kivaa se onkaan! Olen kylvänyt, koulinut, latvonut, ruukuttanut, metsästänyt kirvoja, levittänyt biologista torjuntaa, kastellut ja ottanut pistokkaita. Kylvämistä ja etenkin koulimista tulisi kotonakin tehdä. Talvikylvöistä auringonkukat ovat jo koulintakokoiset ja kotona olevat orvokit ja daaliat ovat olleet sitä jo jonkin aikaan.

Ruukuttaessani pajua, otin mirripajusta muutaman pistokkaan (kuvassa), kun leikkasin pikkupensaita. Saa nähdä lähtevätkö kasvuun.


Harasin muutama viikko sitten palstan kivituhkapolut, annoin niiden hetken kuivahtaa auringossa, jonka jälkeen haravoin kaiken vihreän pois. Tulipa siistinnäköistä, edelleen vaan tarvittaisiin sitä uutta kivituhkaa.



Aiemmat huhtikuut siirtolapuutarhassani:

{2025} {2024} {2023} {2022} {2021} {2020} {2019} {2018} {2017} {2016} {2015} {2014} {2013} {2012}



Seuraa Oravankesäpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 


MÖKKI JA PALSTA KESÄKUUSSA 2025.

23 kesäkuuta 2025

Siirtolapuutarhamökki polun päässä.

Kevät on kääntynyt kesäksi ja keskikesän juhlakin on jo juhlittu. Toukokuun 25. päivä muutin mökille, meni lopulta aika myöhäiseksi, kun viileät säät vain jatkuivat, mutta kumminkin toukokuun puolella! 

Vaihtelevat ja viileät säät tekevät mökissä yöpymisestä vähän jännittävää. Ikinä ei oikein tiedä millaisesta lämpötilasta herää, pahimmillaan (useina aamuina) asteita on mökissä ollut vain 14. Villaviltti, unisukat, lämmittävä kissa ja hätätilassa myös sähköpatteri auttavat. En silti valita, sillä ulkolämpötilat vaikuttavat tänä kesänä työpäiviin suuresti ja nautin, kun lämpötila ei ole kohonnut lähellekään hellelukemia.

Tuoksuherneet ruukuissa kasvihuonekaapin edustalla.

Kaikki niin esikasvatetut kuin talvikylvötaimet ovat jo paikoillaan lavoissa tai ruukuissa. Daalioita on ruukuissa ja maassa. Kasvihuonekaapissa on kolme itsekasvattamaani tomaattia, neljäs, joka ei kaappiin mahtunut, on mökin aurinkoisella seinustalla. Sain koulusta chilin ja paprikan taimet, ne laitoin samaan istutuslaatikkoon ja ovat mökin varjoisemmalla puolella. Molemmissa on jotain ötököitä tai tautia, siksi ovat vähän omissa oloissaan ettei leviä muualle. Perunat on tutusti ämpäreissä, valkosipulit kasvavat kohisten lavassa. Muuta byötyä ei sitten olekaan yrttejä lukuunottamatta. Niin ja naapurilta saatua papua.

Päivänkakkarat kukassa.

Orvokit ruukussa.
Orvokkeja on runsaasti vähän joka puolella. Niitä pitää heti aikaisin keväällä saada, sitten ostin koulusta orvokkiamppelin, kun oli niin hieno terrakottaväritys ja sitten olen vielä saanut hävikkiorvokkeja töistä.

Istuskelualue mökin edessä.
Mökin edustan istuma-alue vaihtui tänä vuonna penkin sijaan pöydäksi ja kahdeksi tuoliksi. Se onkin ollut kiva ratkaisu. Pöydän eteen tein pienen Välimeri-henkisen ruukkupuutarhan, jonka muodostaa oliivipuu, basilika ja mandariininmakuinen melissa.

Vanhoista perunalaatikoista tehty hyllykkö.

Sinisade 'Longissima Alba' ruukussa.
Sinisade | Wisteria floribunda 'Longissima Alba' 

Mökin lämpimimmälle seinustalle laitettiin köynnöstuki, jonka ihan tätä varten syksyllä Plantagenin loppuunmyynnistä hankin. Harkitsen sinisen sinisateen istuttamista maahan tähän kohtaan. Nyt ruukussa on  kuitenkin valkoinen wisteria, joka on talvetettava kellarissa. Se kasvatti pitkät versot aikaisin keväällä, mutta ne kuolivat, kun en tajunnut kastella tarpeeksi usein. Onneksi koko kasvi ei kuollut ja nyt siinä vihdoin näkyy uusia alkuja.

Potagerin ruukkupuutarhaa.

Orvokkeja ruukussa.

Pioni 'Buckeye Belle' kukassa.
Pioni | Paeonia 'Buckeye Belle' 
Pallaksen-, kuolan- ja 'Rubra Plena' pionit ovat jo kukkineet. Tällä hetkellä kukassa ovat 'Buckeye Belle' ja pioni, jonka piti olla 'Buckeye Belle', mutta ei ole. Kuva siitä on BB-kuvien jälkeen. Se on aika ihana kuitenkin, siinä on erityisen hienostunut haaleanpunainen, aavistuksen persikkaan taittava sävy. Se on myös hyvin elinvoimainen. Palstan kolme vanhaa pionia eivät taida tänä vuonna kukkia. Kaivoin ne viime kesänä ylös, pesin juuret ja muutenkin ne saivat vähän kovakouraista kohtelua. Toivottavasti eivät ottaneet pahasti nokkiinsa ja jatkossa taas kukkisivat.

Pioni 'Buckeye Belle' kukassa.
Pioni | Paeonia 'Buckeye Belle' 


Nimetön pioni.
Mysteeripioni

Daaliansiementaimi tuettuna.
Omista siemenistä kasvatetut daalian taimet ovat kokeneet kovia. Kaikki sujui hyvin koulimiseen asti. Sitten pari kuoli kuivuuteen. Hups. Daaliantaimet, kuten muutkin eivät saaneet kunnollista lisävaloa ja kasvattivat pitkät, lonkekroiset ja hentoiset varret. Niitä meni poikki joitakin kun kuljetin taimet lotoa mökille ja sitten vielä karaistessa niitä. Hups.

Kymmenkunta reppanaa pääsi ulos uuteen kukkapenkkiin, istutustohinoissakin katkesi muutama varsi. hups. Levitin taimien päälle harson suojaamaan auringon porotukselta ja vähän tasaamaan yön viileyttä, kun en kunnolla karaissut taimia. Kun muutaman päivän päästä raotin harsoa, oli taimien lehdet reikäiset. Olivat maistuneet jollekin, ehkä etanoille ja kotiloille. Kaksi taimea oli kokonaan popsittu. Hups. Virittelin jäljelle jääneille tuet, etteivät varret makaa maassa ja ole jonkun ruokaa niiiiin helposti. toivottavasti tuosta vielä tokenevat.

Hurmeluppio ja isokonnatatar kukassa.
Hurmeluppio ja isokonnatatar | Sanguisorba menziesii ja Bistorta officinalis

Ahokissankäpälä kukassa.
Ahokissankäpälä | Antennaria dioica 'Alex Duguid' ·

Juhannuksena poikaystävä tyhjensi kompostit, jotta saatiin kuivakäymälän pytty tyhjennettyä. Minä leikkasin samaan aikaan nurmikon ja siistin palstan edustan pensaita. Siivosin myös pyöräparkkia ja tyhjentelin erinäisiä säkkejä pitkin palstaa kuten kivituhkaa kompostien edessä olevien laatojen rakoihin, soraa takaportin luo, sahanpurua kompostille menevälle polulle ja vesipisteen luo. Nurmikko ei noissa kohdin kasva eikä sitä voi kylvääkkään, kun reittejä käytetään koko ajan. Ihmeesti ilme siistiytyi ja erinäiset nyssäkät sai pois silmistä ja jaloista.

Siirtolapuutarhapalstan polku portille.



{2024} {2023} {2022} {2021} {2020} {2019} {2018} {2017} {2016} {2015} {2014} {2013} {2012}





Seuraa Oravankesäpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 


HUOLTOALUIDEN SIIVOUSTA (ja siperiankärsämön taimia).

25 heinäkuuta 2023

Orvokkeja ruukussa, sinkkinen kastelukannu ja vanha polkupyörä.

Viikonloppuna iski yllättäen tarve siistiä puutarhan tylsimpiä, mutta niin tarpeellisia huoltoalueita, kompostin ympäristöä ja niin sanottua pyöräparkkia, johon ei pariin kesään ole pyöriä mahtunut. 

Olen pussittanut rikkaruohoja multasäkkeihin ja kurkkailin kaikki säkit läpi. Osassa olikin jo sen verran maatunutta tavaraa, että uskalsin tyhjentää ne kompostiin. Useampi säkki tyhjeni ja pussit joutivat muovinkierrätykseen. Järjestelin pyöräparkkia uudestaan, sulloin jäljelle jääneet säkit aidan viereen. Lakaisin laatat ja kas, oli tilaa kahdelle fillarille.

Ruukkupuutarha ja maitotonkka.

Pyöräparkissa oli säilössä lava, jonka alle olen laittanut renkaat. Otin sen käyttöön ja kiskaisin mansikkasäkin sen päälle. Kaveriksi hain ruukullisen koristeapilaa. Mansikkasäkki peittää tomaattilannoitepullon ja vaaleanpunaisen kastelukannun, jolla kastelen viereisen kasvihuonekaapin tomaatteja, chiliä ja suippopaprikaa. 

Ruukkupuutarha ja maitotonkka.
Heti parempi, kun ruukku tai tässä tapauksessa säkki ei ole suoraan maassa. Asettelin vielä yhden maitotonkan kokoelmistasi lavalla, sillä pariton määrä näyttää aina paremmalta kuin parillinen. Takana olevissa kärryissä on multa-katesäilöni. Tällä hetkellä on vain katetta ja yksi avattu tomaatinkasvatussäkki. Olen käyttänyt sen multaa ruukuissa, kun tilaa itse säkkikasvatukselle ei ole ollut.

Kottikärryt.
Kottikärryt ovat olleet pyöräparkissa säilytyksessä, mutta siirsin sinne kaksi Jopoa eikä kottarit enää mahtuneet sekaan, joten ne saivat paikan kompostien kupeesta. Ei ihan paras mahdollinen paikka, mutta saavat olla tuossa kunnes keksin paremman paikan.

Olen kesän ihastellut sujuvaa ja tilavaa käyntiä kompostialueelle. Nyt kottikärryt vähän blokkaavat käytettävyyttä, mutta kyllä tuosta välistä mahtuu pujottautumaan komposteille. 

Kasvihuonekaappi.
Kasvihuonekaappi on seilannut useammassakin paikassa palstalla. Tällä hetkellä se jakaa tilaa Risu no enin ja kompostien välissä. Se ei ole se paras tausta japanilaistyyliselle alueelle, mutta on parempi kuin suora näkyvyys komposteille. Kaapin takana on sitä paitsi säilössä kaikenlaista tarpeellista sälää, jotka se armollisesti kätkee. Kaappia vähän peittävät ja pehmentävät Risu no enin suuntaan pensaskärhö ja ruusuherukka.

Leijonapatsas potagerissa.
Uusi leijona pääsi potagerin vartijaksi. Sovittelin sitä pariinkin kohtaan ja mikään ei tuntunut ihan täydelliseltä paikalta, mutta olkoot nyt tuossa tervehtimässä potageriin tulijaa. Ensi keväänä voisi kokeilla leijonalle paikkaa potagerin paraatipuolella, mutta nyt en jaksa enää ryhtyä ruukkujen siirtelyyn. Tai sitten Leo voisi päätyä mökin oven vierelle vartioon.

Siperiankärsämön siementaimia.

Täysin mihinkään liittymättä lisään tähän postaukseen itselleni muistiksi kuvan siperiankärsämökylvöistäni. Olen sittenkin joskus onnistunut siemenkylvöissä. Ostin keväällä Hyötykasviyhdistykseltä heräteostona pussillisen siperiankärsämö Achillea sibirica var. Camtschatica 'Love Parade' siemeniä. Kylvin ne kesäkuun puolessa välissä kuvassa näkyvään kennostoon. Luulin, että pussissa olisi vain muuta siemen ja päätin ripotella ne kaikki. No, ei olisi ehkä kannattanut. Siemeniä olikin runsaasti ja itävyys erinomaista.

Olen nyt testannut koulimista eri aikaan, sekä ruukkuun että suoraan maahan tai kahteen eri lavaan. Osan olen jo jakanut työkavereille. Kennostossa on vielä runsaasti taimia sillä multa loppui kesken kaiken, enkä saa niitä siirrettyä ruukkuihin. Maahan ja lavaan siirretyille on kyllä käynyt vähän hassusti, joku on herkutellut taimilla, osa on kokonaan hävinnyt ja osa on lähes kokonaan syötyjä. Kaiken kukkuraksi Miso kävi makaamassa maassa olevien taimien päällä. 





Seuraa Oravankesäpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 


KASVIHUONEKAAPIN PAIKKA.

03 toukokuuta 2022

Oravankesäpesä siirtolapuutarha orvokki Viola ruukutuspöytä punasaviruukku potager lavankaulus viljelylaatikko kasvulaatikkoTuumasta toimeen. Viime postauksessa suunnittelin siirtäväni ruukutuspöydän hyllyllä olleet ruukut hyllykköön ja niin tapahtui. Toin punaruukkujen tilalle sinkkiruukkuja. Kolmessa pikkulaatikossa on kaikenlaista sälää ruukkutassuista kesäkukkalannoitepurkkiin. Keskellä olevassa ruukussa on rikki menneiden ruukkujen paloja salaojituksia varten.

Oravankesäpesä siirtolapuutarha orvokki Viola ruukutuspöytä punasaviruukku

Itse tehty betonikäpy pääsi orvokkien seuraan.

Oravankesäpesä siirtolapuutarha orvokki Viola ruukutuspöytä punasaviruukku
Ruosteiset työkalut löytyivät. Minulla on aikamoinen kokoelma vanhoja, ruosteisia työvälineitä. Ovat kauniita, mutta aika turhia. Punnitsen mielessä pitäisikö niistä luopua vai kuitenkin säästää.

Oravankesäpesä siirtolapuutarha orvokki Viola punasaviruukku
Jalallinen, uurnamainen ruukku on Kierrätyskeskusostos lokakuulta, se maksoi 2,70 ja lienee käyttämätön. Se selvästi kaipaa jotankin roikkuvaa orvokin sijaan, ehkä riippaorvokkia?

Oravankesäpesä siirtolapuutarha orvokki Viola hyllykkö potager punasaviruukku kasvulava viljelylava lavankaulus
Siellä on ruukkukokoelmani. Tosin tuosta puuttuu osa ruukuista, jotka ovat tavanneet viettää kesän vesipisteen pöydän hyllyllä. ja sinne ne nytkin vietiin. Eivät edes olisi enää mahtuneet tuohon hyllykköön. Alaosan keltainen sisus paistaa ikävästi, ruukutkaan eivät näytä yhtä hyvältä kuin mustaa taustaa vasten.

Oravankesäpesä siirtolapuutarha orvokki Viola

Oravankesäpesä siirtolapuutarha orvokki Viola

Oravankesäpesä siirtolapuutarha penkki kukkaruukku punasaviruukku
Isompien ruukkujen kokoelma odottelee käyttöön pääsyä mökkiseinustalla. Suurimpaan osaan näistä tulee daalioita, kunhan säät lämpenevät ja vanhempani tuovat juurakot Helsinkiin. Ja tietenkin, kunhan ovat hengissä! Uusia ruukkuja on useampia, kaksi löytyi halvalla Kierrätyskeskukselta (1,00 ja 3,50), yksi ilmaiseksi. Kaksi ostin keväällä Prismasta, yhden syksyllä Plantagenista. Kolme pinossa olevaa on loppukesästä ostettu PuutarhaNikkareilta. Kyttäilen edullisia, kauniita punasaviruukkuja, niitä on harvassa, mutta kun löytyy on pakko ostaa. Ehkä enää ei olisi pakko, onhan noita ruukkuja jo aika runsaasti.

Oravankesäpesä siirtolapuutarha patiopaju Salix helvetica
Lavankauluksessa talvehtinut paju, Salix helvetica, on tehnyt somat pikku kissat. Käyn niitä silittelemässä.

Oravankesäpesä siirtolapuutarha patiopaju Salix helvetica
Miten luontoäiti onkaan osannut tehdä jotain noin söpöä ja pehmoista?

Oravankesäpesä siirtolapuutarha kasvihuonekaappi
Kasvihuonekaappi seilasi viime vuonna useammassa paikassa. Se on aiemmin ollut mökin seinustalla. Paikan ongelma on se, että ovilla ei ole tilaa avautua. Aikoinaan mittailin tarkkaan korkeutta, leveyttä ja syvyyttä, mutta en tajunnut huomioida ovia. Viime vuonna kaappi nojaili köynnöstukeen karhunvadelman vieressä. Paikka on aivan liian varjoisa tomaateille. 

Keksin talvella, että unelmieni kasvihuone voisi tulla kompostien lähelle. Viikonloppuna tajusin, että voisin kokeilla kaapin kanssa olisiko paikka toimiva. Isompi kasvihuone on vasta haaveen asteella. Minulla on tietty malli mielessä, mutta sitä ei saa Suomesta. Olen varovasti tiedustellut tekisikö poikaystävä sellaisen - ja sydänkäpyseni on sanonut kyllä! 

Oravankesäpesä siirtolapuutarha kasvihuonekaappi
Tämä kuva on otettu tieltä, aidan takaa. Hieman kaappi häiritsee Risu no en -maisemaa ja varsinkin silmää nuo kellastuneet pleksit. Japanilaisyyppinen osio on tuossa edessä. Kaapin vasemmalla puolella on ruusuherukka. Edessä vuoriruokobambu ja neidonhiuspuu. Bambun takaa menee kätevä kulkuväylä kaapille ja ovet aukeavat esteettä. Kunnon testi on sitten kun saan tomaatit ja muut kaappiin.

Oravankesäpesä siirtolapuutarha ostoskärryt sinkkiämpäri emaliämpäri

Kaapin taakse siirsin ostoskärryt ja ämpärikokoelmani. Kärryt pitävät kaapin pystyssä, se nimittäin kaatui, kun jätin sen hetkeksi nurmikolle seisomaan ja tuuli sattui siihen. Kaapin alahyllylle lastasin myös laakeita punasaviruukkuja painoksi.

Edelleenkään kukkia ei juuri ole kuvattavaksi, joten toinen tälläinen sisustelupostaus perä perää. Ei varmaan kiinnosta muuta kuin itseäni. Olen aivan rakastunut mustan ja punasaven liittoon. Hyllykkö ja ruukutuspöytä sopivat potageriin ja onnittelen itseäni kasvihuonekaapin uudesta paikasta.




Seuraa Oravankesäpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 


Proudly designed by Mlekoshi playground