Näytetään tekstit, joissa on tunniste puut. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste puut. Näytä kaikki tekstit

MÖKKI JA PALSTA TOUKOKUUSSA 2026.

30 toukokuuta 2026


Toukokuu on yhtäkkiä lähes ohi, ihan tuosta noin vaan. Ihan justhan vasta oli vappu. Muutin mökille kaksi viikkoa sitten helatorstain jälkeen. On ollut vähän hakemista mökkirutiinien kanssa, varsinkin kun töihin lähtö kutsuu aikaisin aamulla. Kuluva viikko on ollut öisin viileä ja yöt mökissä myös. Pahimmilaan aamulla on ollut vain 10 astetta lämmintä, olenkin napsauttanut iltaisin sähköpatterin suosiolla päälle. Mutta muuten on ollut ihanaa.


Olen tuskaillut hoitamattoman puutarhan kanssa. Välillä on käväissyt mielessä, että mökki myyntiin, mutta sitten tajuan, että se on vain ruvettava hommiin, vaikka vain vähän kerrassaan. Tänään ollaankin poikaystävän kanssa molemmat kitketty. Näytin hänelle vuohenputken ja muutaman perennan, jotta oikeat kasvit saavat kyytiä. Hän teki hyvää jälkeä ja minä kitkin samaan aikaan toisaalla. Kitkemisavun saamiseksi joudun osallistumaan mökin kuistin maalauksen. Parin viikon päästä kuisti vaihtaa väriä valkoisesta, sävy on vielä mietinnässä. Valitsin jo yhden, mutta haettiin eilen lisää värinäytteitä ja koko homma meni uusiksi.

Isokolmilehti | Trillium grandiflorum

Japaninvaahtera | Acer palmatum (?)

Talven jäljiltä hyviä uutisia on se, että yllä olevan kuvan japaninvaahterassa (?) on ensi kerran lehtiä ylhäällä. Yleensä se on paleltunut maanrajaan asti. Talvesta ei ole selvinnyt rinneakebia, japaninorjanlaakeri ja persikan perusrunko. Talvesta taas on kärsinyt ainakin köynnösruusu 'Wild Queen', vuoriruokobambu, peruukkipensas 'Lilla', toinen mirripajuista ja osin päärynäpuu.

Pallaksenpioni l. helluntaipioni | Paeonia mollis

Hedelmäpuiden kukinta ennustaa kohtuullista luumu- ja päärynäsatoa, runsaasti kirsikoita ja vähän omenoita.

Olen ensi kertaa istuttanut lavoihin daalioita. Yhdessä isossa lavassa on vanhoja juurakoita ja kaikki kolme tämän vuoden ostosta. Kahdessa pienemmissä lavoissa on viime ja tämän vuoden siemenkylvöt. Virittelin ensi kertaa lavan päälle harsoteltan, ajattelin sen suojaavan huonosti karaistuja, uusia, esikasvatettujen daalioiden lehtiä auringolta.

Hapsijukka & kalamondiini | Yucca filamentosa 'Bright Edge' & Citrus roicrocarpa


Japaninkirsikka | Prunus serrulata 'Kanzan'

Japaninkirsikka 'Kanzan' kukki tänä vuonna ensi kerran vähän runsaammin ja on se ihana! Kannatti ostaa se alesta, ehdottomasti. Se myös kivasti kukkii kevätsuudelmakirsikan jälkeen, jolloin hanami kestää ihanan pitkään, sillä näiden vaaleanpunaiten ihanuuksien välissä kukkii vielä hapankirsikkakin.





Avoimen yliopiston Museologian puutarhakurssin lopputyö on palautettu ja tällä viikolla pitää vielä pusertaa posteri valmiiksi ja palauttaa se. Kurssi on ollut mielenkiintoinen, mutta työläs. Olen silti tyytyväinen, että sain opiskelupaikan.

Pelargonin ja verenpisaran pistokkaita on ennätysmäärä. Pelargonit ovat lähteneet hyvin kasvuun, verenpisarat huonommin. Olen kovin innostunut verenpisaroista, mutta tulen niiden kanssa valitettavan huonosti toimeen. Vinkkejä yhteiselon parantamiseksi?


Edelliset toukokuun postaukset löytyy tutustu linkkien takaa alta.

{2025} {2024} {2023} {2022} {2021} {2020} {2019} {2018} {2017} {2016} {2015} {2014} {2013} {2012}





Seuraa Oravankesäpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 


MÖKKI JA PALSTA MAALISKUUSSA 2026.

22 maaliskuuta 2026


Kevät on täällä! Ja ensimmäiset kukat! Ihanaa, kyllä tätä on odotettukin. Viime päivät ovat olleet mukavan lämpimiä ja illat just sellaisia sopivan lempeitä, sellainen kevättuoksu ilmassa ja on lupaus kaikesta tulevasta kukkaisuudesta ja vehreydestä.

Puistolumikello | Galanthus nivalis

Ensin lumen alta tuli näkyviin (todennäköisesti kevätkurjenmiekkojen) piippoja ja sitten yhtäkkiä olikin lumikellot kukassa. Tästä se kaikki lähtee, kunhan ei nyt tule kovin pahasti ja montaa takatalvea. Kevät on lähtenyt niin mahtavasti liikkeelle, niin takapakit olisivat kyllä ikävä yllätys.

Ensimmäinen puutarhakasvikin on jo ostettu. Menin ostamaan Lidlistä hyasintteja, mutta jäljellä oli vain yksi valkoinen. Olisin halunnut oransseja tai edes keltaisia, joten en sitten ostanut niitä, mutta ostin lohdutukseksi magnolian. :D Triplan Lidlissä oli jäljellä neljä magnoliaa, kolme 'Susania' ja yksi M. stellata. Koska palstalla on jo yksi Susan, päädyin tähtimagnoliaan. Sille on jo paikkakin valmiina, vesiaiheen reunalla. Siellä oli pari vuotta sitten M. stellata 'Rosea', mutta se valitettavasti ei selvinnyt ensimmäisestä talvesta. En suojannut sitä lainkaan, unohtui. Nyt jo merkitsin talvisuojattavat-listaan uuden tulokkaan. 

Hieman on vielä mielessä tekemistä, jotta saan itseni vakuutettua, että valkoinen tähtimagnolia on yhtä hyvä tai ainakin melkein kuin vaaleanpunainenkin. Ainakin oli vähintään kolme kertaa halvempi kuin 'Rosea'.

Eilen leikattiin omenapuut ja päärynä. Napsin oksia myös herukasta ja syyshortensiasta. Otin jyrsijäverkot puuvartisten ympäriltä ja saatiin poikaystävän kanssa verkot siististi rullattua kesäsäilöön. Haravoin kivituhkakäytävät, se tekee heti huolitellumman ilmeen, vaikka tässä kohtaa vuotta se ei hirveästi auta, kun kaikkialla näyttää vielä niin ruskealta. Aloitin myös vähän pilkkomaan perennoja ja kannoin mökistä tavaroita ulos. Aloitettiin grillikausi.

Kesän to do -listalle tule eilen pari uutta kohtaa. Kivituhkaa pitäisi tilata jättisäkki. Valmiiksi jo hirvittää, sillä säkkejä ei ole aikoihin saanut lähellekään palstaa. Siinä on kova homma kuskata kottikärryillä säkki tyhjäksi. Olen sen muutaman kerran nimittäin tehnyt, parhaina iltoina tyhjentänyt kaksi suursäkkiä.

Eilen huomasin myös, että ainakin yksi pienemmistä lavoista on lahonnut. Ne ovat kaikki samanikäisiä, joten todennäköisesti muutkin ovat piakkoin hajalla. Ne pitäisi uusia tai keksiä jokin muu ratkaisu tilalle.


Syyskylvöt ovat tulleet esiin. Nimilaput ovat vähän sikin sokin. No, kunhan nyt jotain edes alkaisi kasvaa, niin selvittelen sitten lajeja.

En voinut vastustaa ensimmäisiä tetejä. Oli pakko saada.




Tuttuun tapaan alla on linkit aiempien vuosien maaliskuun postauksiin.


{2025} {2024} {2023} {2022} {2021} {2020} {2019} {2018} {2017} {2016} {2015} {2014} {2013} {2012}




Seuraa Oravankesäpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 


MÖKKI JA PALSTA HUHTIKUUSSA 2025.

24 huhtikuuta 2025

Siirtolapuutarhamökki polun päässä.

Kevät on aivan hullun tavalla edellä, Kevätsuudelma-kirsikkapuu on aivan kohta kukassa, tulppaaneissa on jo suuret nuput tai siis ihan ensimmäiset ovat jo kukassa – lummetulppaani ja kääpiötulppaanit ovat kukkineet jo muutaman päivän. Oli muutama aivan upean lämmin päivä, mutta sitten tuli viileys ja sade. Vedentulo oli kyllä toivottua, sillä kasvit tarvitsivatkin vettä. Tuntuu, että pääsiäisen aikana viherrys palstalla on lisääntynyt sateen ansioista valtavasti.

Pitkänäperjantaina olimme poikakaverin ja Mison kanssa mökillä. Se oli Mison ensi visiitti tälle vuodelle. Hieman arastellen hän tutki paikkoja, mutta kuitenkin huomattavasti reippaammin kuin aiempina vuosina.

Tete-narsissit kukassa puutarhassa.
Tetenarsissi | Narcissus Tête-à-Tête

Aloitin perjantainan siivouksen, vaikka alueen vesiä ei oltukaan avattu. Vettä saa siirtolapuutarhassa kuitenkin ympäri vuoden yhdestä kaivosta ja sieltä poikaystävä kävi hakemassa ämpärillisen. Kannoin lähes kaikki tavarat ulos mökistä, imuroin, pesin lattiat ja pyyhin pinnat. 

Pikkukeijunkukka eli merimiehensydän kukassa.
Pikkukeijunsydän (merimiehensydän) | Dicentra cucullaria
Sitten alkoi ripsiä vettä ja tuli kiire kantaa kaikki tavarat äkkiä sisään. Suunnitelmani miettiä uusiksi mökin sisustusta ja kerätä tavaraa myyntiin omaan kasaan meni täysin mönkään ja mökki on edelleenkin kuin pommin jäljiltä, mutta onpahan siivottu! 

Eilen kävin hakemassa verhot pesuun ja ripustin kokeeksi kaksi uutta verhoa ikkunoihin. Eripariset, eri väriset, ohuet puuvillaverhot ovat löytyneet molemmat Kierrätyskeskuksen ilmaisosastolta. Vielä kun löytyisi kolmas mökin kolmanteen ikkunaan.

Kuistille ripustan takaisin vanhat, rakkaat Japanista ostetut verhot, vaikka ne ovatkin muutamasta kohdasta rikki. Kuolemaa tehnyt hiiri järsi yhtä verhoa ruukun alla (löysin vasta kuolleen eläimen) ja ilmeisesti äreät mökkiin jääneet pörriäiset ovat saaneet tehtyä muutaman reiän. Huusin siivous jäi vielä odottamaan parempaa hetkeä.

Persikanvärinen hyasintti kukassa puutarhassa.
Hyasintti | Hyacinthus orientalis
Vietin nimittäin lopun pääsiäisestä flunssassa ja nyt on ehkä ensimmäinen hiukan parempi päivä. Järkyttävä yskä on kiusannut ja kiusaa edelleen, mutta kai tämä tästä. Onneksi pääsiäisenä säät eivät hirveästi suosineet, joten ei niin harmittanut makoilla kotona lepäämässä.

Koristekirsikka 'Kevätsuudelma' nupuilla.
koristekirsikka 'Kevätsuudelma' | Prunus Sargentii-Ryhmä 'Accolade' 


Alppipajussa pieniä, pyöreitä pajunkissoja.
Alppipaju | Salix Helvetica
Puutarhassa olen levitellyt ruukut suurinpiirtein paikoilleen. Suoristin magnoliamaan rajausreunan. Se oli talven aikana noussu paikoin ylös. Tulipa siistin näköinen, kun samalla harasin kivituhkapolun. 

Eilen otin puksipuilta, japaninorjanlaakerilta ja havuilta varjostusverkot pois. Serbiankuusi vaikuttaa olevan edelleen hengissä (jee!). Sille pitäisi löytää isompi ruukku, kaunis, mutta talvenkestävä. Cigale Fourmin ruukut olisivat upeita, mutta eivät budjetissani. Onko vinkkiä mistä sellaisen nätin, mutta talvenkestävän voisi löytää?

Pieni puksipuu kukkapenkin reunassa.
Puksipuu | Buxus sempervirens

Japaninorjanlaakeri polun vieressä.
Japaninorjanlaakeri | Ilex crenata 'Caroline Upright'
Mökin kuisti on täynnä talvikylvöjä, joista osa on lähtenyt hyvin ja osa ei ollenkaan kasvuun. Unikoita on tuhottomasti, koulin murto-osan ja silti niitä riittää edelleenkin. Aliarvioin pahasti unikoiden itävyyden.

Lummetulppaani kukassa.
Lummetulppaani | Tulipa kaufmanniana

Punaimikkä 'Redstart' kukassa.
Punaimikkä | Pulmonaria rubra 'Redstart
Kellarini on täynnä vehreyttä, kaikki neljä japaninvaahteraa ja molemmat sinisateet ovat hengissä. Varsinkin valkoinen sinisade on ottanut valtavan kasvuspurtin ja oli jo pitkällä naapurin häkkikomerossa menossa. Haluaisin viedä kasvit mökille – mökin sisälle, mutta seuraaviksi öiksi on vielä luvattu miinusasteita, enkä taida uskaltaa jättää aarteitani niin viileään. Ne ovat viettäneet talven n. 12 asteessa, pieni pakkanen tuntuu yhtäkkiä isolta pudotukselta, vaikka ehkä pakkasta vähän kestävätkin.

Jouluruusu 'Double Ellen Red' kukassa.
Jouluruusu | Helleborus orientalis 'Double Ellen Red' 


Polun päässä valkoinen portti siirtolpuutarhaan.

Aiemmat huhtikuut siirtolapuutarhassani:

{2024} {2023} {2022} {2021} {2020} {2019} {2018} {2017} {2016} {2015} {2014} {2013} {2012}





Seuraa Oravankesäpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 


MÖKKI JA PALSTA MAALISKUUSSA 2025.

18 maaliskuuta 2025

Siirtolapuutarhamökki polun päässä.

Maaliskuu vei lumet ja toi ne sitten takaisin. Puutarhapuuhat ovat alkaneet, jeee!

Leikatut omenapuun oksat kottikärryissä.

Alkukuusta leikkasimme poikaystävän kanssa omenapuut. Oli aurinkoinen ja lämmin päivä. Asteet kipusivat kymmeneen, oli juuri sopivan lämmintä puuhailla. Katkoin perennojen varsia ja haravoin mökkipolun. Polun haravointi siistii koko palstan ilmeen heti, ihanan nopea ja tehokas facelift. Avattiin myös grillauskausi.

Jyrsijäverkot rullassa.
Pari päivää myöhemmin kävin leikkaamassa vadelmat ja katkoin leikatut varret vattumaahan. Turha täyttää kompostia niillä, kun saa katetta aika vähällä vaivalla. Samalla kertaa otin myös verkot pois puiden ja pensaiden ympäriltä. Palstani on verkotettu ja epäilen vahvasti ettei enää sada yli puolta metriä lunta JA tule hankikantoa, joten rusakot pysynevät poissa puitteni ja pensaitteni kimpusta.

Viljelylaatikot potagerissa.
Sitten tulikin lumikuorutus ja kevään lupaava eteneminen tyssäsi siihen. Onneksi on ollut taas lämmintä ja aurinkoista, joten lumet ovat sulaneet mukavasti. Toki saisivat olla jo kokonaan pois, mutta suunta on kumminkin se oikea.

Potager.
Kuvan etualalla on uusi istutusalue, jonka teimme Mison kanssa alkusyksystä. Suunnittelen istuttavani siihen daalioita. Niitä näyttää tälle hetkellä olevan hieman enemmän, sillä siemenkylvöni ovat lähteneet yllättävän hyvään ja nopeaan kasvuun. Kuvittelin yhden tai enintään muutaman itävän, vaan lähes kaikki iti. Daalian siemenet itivät nopeammin kuin tomaatit ja kasvavat kohisten. Pitää hetimiten koulia ne.

Etualan kukkapenkissä törröttää myös aitoviikunani jäänteet. Heräsin siihen, että pikkupuu ei ollut herännyt kevääseen, kuten se yleensä helmikuussa tapaa tehdä. Kokeilin taivuttaa oksankärkeä ja räsähti poikki. Ei muuta kuin oksat poikki, ruukku sisältöineen mökille, tyhjennys ja ruukku säilöön mökkiin.

Euroopankotapähkinän siementaimi.
Euroopankotapähkinä | Staphylea pinnata
Potagerissa on lähtenyt kasvuun siemenestä/pähkinästä kylvämäni euroopankotapähkinä. Huudahdin oikein iloisesta yllätyksestä, kun kurkkasin lehtien alle.

Punainen jouluruusu nupulla.
Punaiset jouluruusut ovat nupuilla.

Punainen jouluruusu nupulla.

Vaaleajouluruusu kukassa.
Valkoiset jo kukkkivat.

Magnolia 'Susan' nupulla.
Magnolian jättiläiskissat lupailevat hienoa kukintaa, sitä odotellessa.

Varjostusverkolla suojattu serbiankuusi ruukussa.
Toin kotoa serbiankuusen kaveriksi omn joulukuuseni, taisi olla kartiovalkokuusi. Raukka ei selvinnyt kevääseen asti. Olisi pitänyt tuoda se aiemmin mökille. Puu ehti alkaa varistamaan neulasia sisällä ihan kunnolla.

Leijonapatsas lumessa.

Tete-narsisseja sinkkiruukussa.
En voinut vastustaa tete-tarjouksia ja pakko oli ostaa muutama mökille. Saivat lunta niskaansa, mutta onneksi nämä kestävät pientä pakkastakin eivätkä ole moksiskaan moisesta moskasta.

Kylmäkylvettyjä pikkutaimia hedelmärasioissa.
Mökin sisällä on talvikylvöni. Osa on lähtenyt kasvuun, osa ei. Taimettuneita on unikot ja sini-ikiviuhkot. Osa siemenistä oli jopa 10 vuotta vanhoja (kaunokaiset), osa vaatii kylmäkäsittelyn (jättiverbena, pari perennaa). Toivottavasti on ollut tarpeeksi viileää, jotta kylmäkäsittelyn vaativat siemenet heräävät kasvuun. 

Japaninkellovaiveron pistokkaat.
Unikon alkujen kanssa samaan purkkiin lykkäsin myös vahingossa katkaisemani japaninkellovaiveron oksat. Jospa vahinkopistokkaat lähtisivät kasvuun. Kovin luottavainen en sen suhteen ole, mutta aina saa toivoa.

Siirtolapuutarhan polun päässä portti.






Tuttuun tapaan alla on linkit aiempien vuosien maaliskuun postauksiin.

{2024} {2023} {2022} {2021} {2020} {2019} {2018} {2017} {2016} {2015} {2014} {2013} {2012}






Seuraa Oravankesäpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 


Proudly designed by Mlekoshi playground